Aktualności

31
grudnia

Jubileuszowy rok Opery Wrocławskiej

Widowiskowe premiery, hologramy, grająca fasada, drony, streamingi, koncerty zaginionych arii i oddechowa terapia dla ozdrowieńców po koronawirusie - ten rok w Operze Wrocławskiej był naprawdę wyjątkowy! Cieszymy się z sukcesów, delektujemy efektem pracy artystów, jesteśmy dumni z dobrych recenzji, ale również z pokorą przyjmujemy te mniej przychylne. Gdyby mijający rok był sztuką teatralną, autorowi libretta trzeba by pogratulować pomysłowości i fabuły pełnej zwrotów akcji!

2021 już zawsze będzie dla nas liczbą oznaczającą nowy rozdział w historii naszej Opery - to liczba przypominająca nam o tym, że nawet największe przeszkody możemy pokonać kreatywnością, pracowitością oraz dzięki oddaniu naszych Widzów. To dla nich w najtrudniejszym momencie pandemii koronawirusa zastosowaliśmy rozwiązania, za pomocą których mogliśmy być wciąż razem - mimo wszechobecnego lockdownu.

fot.ENEN STUDIO


Streamingi
Streaming, online, live - w czasie narodowego zamknięcia te na stałe weszły nie tylko do naszego codziennego słownika, ale również do ofert instytucji kultury, które prześcigały się w pomysłach, jak przyciągnąć zniechęconą pandemią publiczność. Opera Wrocławska poszła
o krok dalej, dodając do wspomnianego słownika takie terminy jak dron, multicam i VOD, czyli własny serwis z materiałami video na żądanie. Technologię multicam widzowie mogli poznać przy okazji transmisji opery Opowieści Hoffmana z muzyką Jacques’a Offenbacha. Internetowa publiczność miała do dyspozycji cztery podglądy sceny: pierwszym był ten na wątek główny spektaklu, a trzy pozostałe obejmowały dyrygenta, orkiestrę oraz inspicjenta. Jeszcze inne rozwiązanie twórcy zastosowali przy okazji spektaklu Nabucco - tam transmisję online otwierał widok z kamery drona, który wlatywał do wnętrza opery. Cyganeria, która w wersji online w czasie pandemii zebrała 40-tysięczną widownię, jest wciąż żywo dyskutowana w świecie artystycznym. Można pokusić się o stwierdzenie, że odbiorca będąc online, był jeszcze bliżej artystów niż gdyby zasiadał na widowni.
Za streamingi online odpowiada zespół realizatorów dźwięku Opery Wrocławskiej. Dźwiękowcy do transmisji wykorzystali konsolę Yamaha, co okazało się wydarzeniem bez precedensu - tego typu urządzenie nigdy wcześniej nie była wykorzystywane do takich celów, a pionierska sytuacja nagraniowa osiągnęła międzynarodowy sukces na arenie profesjonalnego rynku audio.

fot.Jacek Krzysztof Żurek


Opera daje oddech
Opera Wrocławska zadbała również o bliski, a do tego bezpośredni kontakt z ozdrowieńcami po Covid-19 - spotkania offline w ramach projektu Opera daje oddech były okazją do wsparcia rekonwalescencji osób, które zmagały się z powikłaniami po przejściu choroby. Zajęcia prowadzone przez artystów baletowych oraz chórzystów obejmowały pracę z oddechem, zajęcia ruchowe oraz ćwiczenia mięśni twarzy w celu poprawy dykcji - a wszystko przy akompaniamencie fortepianu w zjawiskowych wnętrzach Opery. Niecodziennie wykorzystanie wiedzy i doświadczenia artystów dowiodło żywotności opery nie tylko jako gatunku, ale również jako narzędzia do poprawiania jakości życia. Warsztaty Opera daje oddech rzuciły też więcej światła na samą pracę artystów i to, ile wysiłku stoi za ich występami na scenie.

Opera Młodych, czyli nowe pokolenie wchodzi na scenę
Opera Wrocławska udostępnia swoją scenę nie tylko światowym gwiazdom, ale również tym, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w świecie muzyki - nie jest to podyktowane tylko życzliwością i otwartością na młode pokolenie, ale również konkretnym planem, zakładającym, że to właśnie adres Świdnicka 35 będzie kuźnią talentów i miejscem kształtowania się nowej generacji śpiewaków i śpiewaczek. O realizację tych założeń dba Mariusz Kwiecień, dyrektor artystyczny Opery Wrocławskiej i artysta o ogromnym dorobkiem artystycznym - zanim objął swoje stanowisko w lipcu 2020, przez ponad 20 lat śpiewał w Metropolitan Opera w Nowym Yorku, podbijał również serca widzów m.in. w Royal Opera House w Londynie oraz w Operze Wiedeńskiej. Kierowany przez niego projekt Opera Młodych skierowany jest do studentów i absolwentów uczelni artystycznych, którzy wyróżniają się wyjątkowymi zdolnościami muzycznymi. Dając im możliwość debiutów i nabierania szlifów w polskich teatrach u boków najlepszych, Mariusz Kwiecień stworzył niepowtarzalny projekt, dzięki któremu młodzi mają dostęp do wartościowych praktyk i warsztatów. Efekty mogliśmy podziwiać w ramach czerwcowej premiery ”Cos? fan tutte” Wolfganga Amadeusa Mozarta - w obsadzie spektaklu znaleźli się młodzi śpiewacy, m.in. Szymon Mechliński, Piotr Buszewski, Zuzanna Nalewajek, która we wrześniu tego roku jako pierwsza Polka zwyciężyła prestiżowy konkurs Klaudia Taev Competition w Estonii.

Premiery: tradycja w nowoczesnej odsłonie
Sezon artystyczny 2021/2022 otworzyliśmy premierą Toski Pucciniego z gwiazdorską obsadą. Na scenie pojawili się m.in. Ambrogio Maestri - określany największym odkryciem po Pavarottim, Lianna Haroutounian, Giorgi Sturua, Mikołaj Zalasiński oraz Ewa Vesin. Oprawą była monumentalna scenografia autorstwa cenionego irlandzkiego artysty Gary ego McCanna, a orkiestrę poprowadził Bassem Akiki, dyrektor muzyczny Opery Wrocławskiej.
Po premierze, która miała miejsce pod koniec sierpnia, spektakl rezonował w recenzjach i komentarzach widzów jako wyjątkowo piękne i intensywne muzyczne doświadczenie, wynoszące Operę Wrocławską na światowy poziom artystyczny i dostarczający odbiorom nie tylko przyjemności, ale również emocji i dowodów na to, że nawet w okresie pandemii można tworzyć sztukę ambitną, bez kompromisów.

fot.ENEN STUDIO


Październikowa premiera Wolnego Strzelca w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego udowodniła, że Opera Wrocławska umiejętnie łączy realizację klasycznych dzieł z wykorzystaniem nowych, zaawansowanych technologii. Publiczność na widowni witał autor dzieła w postaci animowanego hologramu - Carl Maria von Weber - który na początku XIX stulecia, mając zaledwie 18 lat, przez dwa lata pełnił funkcję kierownika artystycznego naszej sceny. Tym razem wspólnie z technikami stworzyliśmy kolejne unikalne w świecie opery rozwiązanie, które wprowadzało publiczność w klimat utworu i nawiązywało do ducha operowej ikony romantyzmu jaką jest opera Wolny strzelec.

fot.Tomasz Golla


EduOpera, czyli wychowujemy następne pokolenia melomanów
Pampaluszki, Operanki, Operowe Abecadło i Operownia - to nasze nowe projekty, w których korzystamy z terapeutycznych właściwości muzyki. Ma ona za zadanie pozytywnie wpłynąć na rozwój psychosomatyczny dzieci, co jest szczególnie ważne w czasach, gdy są najmłodsi pozbawieni wielu pozytywnych doznań i od najmłodszych lat doznają stresu i braku poczucia bezpieczeństwa związanego z pandemią.

fot.Tomasz Golla


Koncert Arii Nieznanych
Na początku listopada miały miejsce wydarzenia bezprecedensowe - koncerty Poszukiwacze zaginionych arii. Usłyszeliśmy utwory, które przez setki lat pozostawały w ukryciu, a dzięki niemalże archeologicznej pracy śpiewaka i propagatora zapomnianej polskiej muzyki, Szymona Mechlińskiego, ujrzały światło dzienne, a część z nich zyskała na tę okoliczność nową orkiestrację. Koncerty te udowodniły, że młodzi artyści związani z Operą Wrocławską mogą też realizować swoje muzyczne pasje, a niektóre z nich mają ogromny wpływ na zachowanie i pielęgnowanie dziedzictwa polskich kompozytorów. Koncerty w Operze Wrocławskiej były niepowtarzalną okazją do wysłuchania kompozycji Franciszka Mireckiego, Henryka Skirmuntta, Adama Minchajmera, Henryka Jareckiego, Konstantego Gorskiego oraz Gabriela Rola-Rożnieckiego. Wszystko to w wykonaniu wspaniałych śpiewaków: Joanny Zawartko, Szymona Mechlińskiego i Piotra Buszewskiego, z udziałem Orkiestry Opery Wrocławskiej pod batutą Bassema Akikiego.

fot.Tomasz Golla


Jubileusz 180-lecia
13 listopada 2021 - równo 180 lat od otwarcia gmachu - oczy setek wrocławian i turystów były zwrócone w stronę Opery Wrocławskiej. Historię naszego klasycystycznego budynku przy Świdnickiej 35, jednego z cenniejszych zabytków Dolnego Śląska, upamiętniły w tym roku uroczyste obchody - otworzyła je premiera Wolnego strzelca Carla Marii von Webera, a w jeden z głównych ról ujrzeliśmy światowej sławy sopranistkę, Aleksandrę Kurzak.
W spisie jubileuszowych wydarzeń znalazła też uwerturę koncertową Egmont Ludwiga van Beethovena - to ona rozpoczęła historię nowo powstałego gmachu, a w tym roku usłyszeliśmy ją w wyjątkowym wydaniu. 13 listopada 2021 nagranie koncertu zostało wyświetlone na jednej ze ścian budynku Opery, w towarzystwie przepięknych jubileuszowych iluminacji, które mogli podziwiać zgromadzeni na ulicy wrocławianie i turyści.
Tego dnia wystawiliśmy również ponownie Halkę w reżyserii Grażyny Szapołowskiej. Słynnego dzieła Moniuszki nie mogło zabraknąć - ta najbardziej znana polska opera była pierwszym dziełem wystawionym po II wojnie światowej właśnie w Operze Wrocławskiej.

fot.ENEN STUDIO


A to zaledwie część tego, co działo się przez ostatni rok w Operze Wrocławskiej. Obecne czasy co dnia stawiają nam nowe wyzwania, a pandemia koronowirusa przemeblowała świat, który znaliśmy dotychczas. Nie poddajemy się jednak i każdego dnia dbamy o dziedzictwo operowe Wrocławia, jednocześnie patrząc w przyszłość. Niezależnie od tego, co przyniesie następny rok, jesteśmy pełni nadziei, że spokojniejsze czasy w końcu nadejdą. Tymczasem my nie zwalniamy tempa i przygotowujemy dla Was następne premiery i koncerty. Obiecujemy, będzie się działo! Do zobaczenia w Operze Wrocławskiej!