Opera Wrocławska

Dla mediów

14
czerwca

Manon. Niszczycielska siła miłości

Opera Wrocławska kończy sezon 2021/2022 z rozmachem sięgając po perłę opery francuskiej - dzieło Jules’a Masseneta Manon w gwiazdorskim wykonaniu brytyjsko-rumuńskiej sopranistki Simone Mihai oraz słynnego amerykańskiego tenora Charlesa Castronovo, który już po raz drugi wystąpi na wrocławskiej scenie. Premiera odbędzie się 25 i 26 czerwca.


Na publiczność czeka to, co w operze jest najpiękniejsze: od zapadających w pamięć arii i duetów po monumentalne obrazy historyczno-obyczajowe z udziałem chóru i baletu. Przepych świata Manon i Kawalera Dex Grieux oddaje scenografia autorstwa reżysera spektaklu Waldemara Zawodzińskiego, wykorzystująca m.in. konwencję "teatru w teatrze", a dopełniają go przepiękne kostiumy autorstwa Marii Balcerek. Orkiestrę Opery Wrocławskiej poprowadzi Bassem Akiki.


Przed nami wielki powrót twórczości Jules’a Masseneta nie tylko na wrocławskie, ale i polskie sceny operowe. Po 1945 roku zaledwie kilka teatrów operowych przygotowało swoje inscenizacje, a przez ostatnie ponad 40 lat Manon była nieobecna w polskich repertuarach. Rodzima publiczność miała dostęp jedynie do rejestracji filmowej spektaklu z Metropolitan Opera w Nowym Jorku. We Wrocławiu prapremiera Manon odbyła się 122 lata temu. Po II wojnie światowej nie wystawiono tu ani Manon, ani innego dzieła Masseneta - aż do teraz.


W roli Kawalera Des Grieux zobaczymy Charlesa Castronovo:

Około 10 lat temu debiutowałem jako Des Grieux w Théâtre du Capitole w Tuluzie, a partnerowała mi niesamowita śpiewaczka Natalie Dessay, która przechodziła wówczas na emeryturę. To była jej ostatnia Manon, właściwie ostatnia rola operowa. Ciężko pracowałem nad tą rolą i oczywiście nad moim francuskim - chciałem, by był doskonały. Przyznam, że po tylu latach i śpiewaniu tylu rodzajów ról, wciąż się uczę. Co więcej, doznałem też swojego rodzaju olśnienia. Powiedziałem sobie: "Na tym etapie życia potrzebujesz zarówno młodzieńczego liryzmu, elegancji, jak i dojrzałości. Słychać ją już dzisiaj w moim głosie i dzięki temu mogę sprawniej uchwycić niektóre z tych ważniejszych momentów tego dzieła, nadać roli o wiele więcej głębi.


Premiera na samym początku kalendarzowego lata - to jeden z najpiękniejszych momentów, by dać szansę miłości i namiętności. A jeśli śpiewać o uczuciach, to tylko w języku Molière’a, wyrażając je poprzez dźwięki, które najpełniej oddają ekspresję ludzkich emocji.


O operze

Manon to opowieść o zakazanej miłości, pożądaniu i społecznych konwenansach, przez które nieokiełznana młodość łatwo wpada w kłopoty. Pierwowzorem opery Jule’a Masseneta była powieść Manon Lescaut Abbé Prévosta, w której autor zawarł wiele momentów z własnego życia. Inspirowali się nią również Giacomo Puccini i Daniel Auber, jednak to dzieło Masseneta jest najbliższe oryginałowi - zmienione zostało jedynie zakończenie. Reżyser Waldemar Zawodziński zwraca uwagę na złożoność psychologiczną bohaterów i wyjątkową emocjonalność utworu, którą dostrzec możemy zarówno w muzyce Masseneta, jaki i w libretcie:


Kawaler Des Grieux to piękna romantyczna postać, która spełnia nasze marzenia o miłości wielkiej - aż do śmierci, a może poza nią. To bardzo piękna kreacja bohatera, która skupia w sobie całą gamę emocji. Manon jednak jest postacią bardziej złożoną, interpretacyjnie nieprostą przez fakt, że ta postać jest rozpięta między przeciwnościami. W literaturze operowej to naprawdę jedna z ciekawszych postaci: jest chimeryczna, wymykającą się takiemu łatwemu opisowi. Myślę, że można uznać ją za niezwykłe studium psychiki kobiecej.

Prapremiera Manon odbyła się w styczniu 1884 roku w paryskiej Opéra Comique. Co ciekawe, publiczność przyjęła nową operę z mieszanymi uczuciami. Dzieło jednak przetrwało próbę czasu i zaczęło być wystawiane z powodzeniem na największych scenach operowych świata.

 

Manon
Premiera: 25 i 26 czerwca 2022
Spektakle repertuarowe: 1, 2, 3 lipca 2022
Szczegóły oraz informacje o biletach:
www.opera.wroclaw.pl

 

Realizatorzy

Reżyseria - Waldermar Zawodziński
Kierownictwo muzyczne - Bassem Akiki
Scenografia - Waldemar Zawodziński
Kostiumy - Maria Balcerek
Reżyseria świateł - Waldemar Zawodziński
Choreografia i ruch sceniczny - Janina Niesobska


Obsada
Manon - Simona Mihai / Hanna Sosnowska-Bill
Des Grieux - Charles Castronovo/ Eric Fennell
Lescaut - Szymon Mechliński / Mariusz Godlewski
Hrabia des Grieux - Grzegorz Szostak / Jakub Michalski
Guillot de Morfontaine - Aleksander Zuchowicz / Jędrzej Tomczyk
De Brétigny - Tomasz Rudnicki / Sergii Borzov
Rosette - Dorota Dutkowska / Katarzyna Toboła
Poussette - Canan Kalkir / Aleksandra Malisz
Javotte - Aleksandra Opała / Zoia Rolinska
Oberżysta - Marek Klimczak
Dwaj Strażnicy - Aleksander Bardasau, Christian Bild
Podróżujące - Liliana Jędrzejczak, Marika Gryń, Beata Marciniak-Kozłowiecka, Ewa Wadyńska-Wąsikiewicz
Podróżujący - Mykhailo Hnatiuk, Vitaliy Potapchuk, Bolesław Słowiński, Andrzej Zborowski
Bagażowi - Piotr Bunzler, Paweł Walankiewicz
Pocztylioni - Michał Czok, Jacek Lech
Handlarz - Mykhailo Hnatiuk
Portier w Seminarium - Jerzy Szlachcic
Krupierzy - Christian Bild, Marcin Klarman, Jacek Lech
Gracze - Mykhailo Hnatiuk, Lesław Kijas, Andrzej Zborowski
Oficer policji - Piotr Chłopicki

Balet, Chór i Orkiestra Opery Wrocławskiej



Załączniki do pobrania:

proj. Piotr Olejarz

   

fot. Claudine Grin