O spektaklu
Napoli 1841 to uroczysta i pełna energii klasyczna wersja baletu Bournonville'a, jednego z najwybitniejszych dzieł tego znakomitego choreografa. Balet Napoli odtworzony i zaktualizowany zostanie dla Baletu Opery Wrocławskiej przez duńskiego tancerza i choreografa Johana Kobborga. Akcja baletu rozgrywa się na miejskim placu i we wnętrzach słynnego teatru San Carlo w Neapolu, jak również w kopenhaskim studiu Mistrza Augusta Bournonville'a. W 1841 rokuBournonville udał się w podróż przez Włochy, a jego pobyt w Neapolu okazał się dla niego tak inspirujący, że po powrocie do Danii natychmiast stworzył Napoli, odnosząc ogromny sukces.
W swojej nowej wersji baletu, Johan Kobborg nie tylko przywraca we Wrocławiu tę słynną produkcję, rzadko widzianą w Polsce, ale także przybliża nam postać jednego z najbardziej wpływowych twórców baletu klasycznego. Dwuaktowe Napoli 1841 szanuje przeszłość, odświeżając narrację, tworząc nową i ekscytującą wersję tego klasycznego dzieła z XIX wieku.
Muzykę do Napoli stworzyło aż czterech duńskich kompozytorów: Holger Paulli, Eduard Helsted, Niels Wilhelm Gade i Hans Christian Lumbye. Projektu scenografii i kostiumów w wersji wrocławskiej podjął się Otto Bubeníček. Czas trwania: około 2 godzin z jedną przerwą. Wykonawcy: Balet i Orkiestra Opery Wrocławskiej
Spektakl objął patronatem honorowym Ambasador Królestwa Danii Ole Toft.
Napoli 1841 is a festive and energetic classical version of Bournonville's ballet, one of the most outstanding works of this remarkable choreographer. The ballet Napoli will be recreated and updated for the Wroclaw Opera Ballet by Danish dancer and choreographer Johan Kobborg. The ballet's action unfolds in a city square and within the interiors of the renowned San Carlo theatre in Naples, as well as in August Bournonville's Copenhagen studio. In 1841, Bournonville embarked on a journey through Italy, and his stay in Naples proved so inspiring that upon his return to Denmark, he immediately created Napoli, achieving tremendous success.
In his new version of the ballet, Johan Kobborg not only revives this famous production, rarely seen in Poland, but also introduces us to the character of one of the most influential creators of classical ballet. The two-act Napoli 1841 pays homage to the past, refreshing the narrative and creating a new and exciting version of this 19th-century classic.
The music for Napoli was composed by four Danish composers: Holger Paulli, Eduard Helsted, Niels Wilhelm Gade and Hans Christian Lumbye. The set and costume design for the Wroclaw Opera Ballet premier are created by Otto Bubeníček.
Duration: approximately 2 hours including one interval
Performed by: The Ballet and the Orchestra of Opera Wroclawska
Obsada
Streszczenie libretta
Akt I
SALA BALETOWA W DUŃSKIM TEATRZE KRÓLEWSKIM W KOPENHADZE
Jest rok 1841. Przygnębiony August Bournonville prowadzi zajęcia z jedną ze swoich wiodących tancerek, utalentowaną Caroline Kellermann. Podczas lekcji choreograf otrzymuje wiadomość z poleceniem opuszczenia Danii na dłuższy czas oraz — co się z tym wiąże — swojego ukochanego zespołu baletowego. Załamany Bournonville początkowo odrzuca wiadomość. Caroline przekonuje jednak zmęczonego mistrza, że odpoczynek od teatralnych intryg może ożywić jego twórczą wyobraźnię. Czeka go włoskie lato i zatoka Neapolu, a sam mistrz dostrzega w sytuacji szansę, aby nauczać w słynnym Teatro di San Carlo. Caroline planuje podróż u boku swojego mentora, aby doświadczyć miejsca, o którym Bournonville opowiada z takim entuzjazmem.
PLAC MIEJSKI PRZY TEATRO DI SAN CARLO W NEAPOLU
Para przybywa do Włoch, natychmiast ulegając urokowi miasta przesiąkniętego kolorami, przepełnionego dynamizmem i ferworem mieszkańców. Twórcze ziarno zaczyna kiełkować w Bournonville’u, gdy obserwuje dramat afirmujący życie, rozgrywający się przy Teatro di San Carlo. Talent i uroda Caroline są podziwiane przez mieszkanców, a zainteresowanie jej osobą prowadzi do intryg i plotek. Wiodący tancerz San Carlo zwraca na nią swoje uważne oko, choć jego zainteresowanie pozostaje bez odpowiedzi ze strony Caroline, oczarowanej żywiołowością nowego otoczenia. Dwóch lokalnych właścicieli straganów, których córki tańczą w zespole San Carlo, wyczuwa zagrożenie i rywalizuje o względy Bournonville’a oraz dyrektora teatru, podczas gdy wiodący tenor przygotowuje się do nowego wielkiego dzieła operowego La Grotta Azzurra. Miejscowi tancerze są podekscytowani możliwością pobierania nauk u Bournonville’a, choć choreografa nadal gnębi twórcza posucha. Uroczystości przerywa ulewa, która szaleje nad miastem. Podczas gdy mieszkańcy szukają schronienia, okazuje się, że Caroline wyruszyła łodzią do zatoki z miejscowym rybakiem. Gdy niemal martwe ciało rybaka wypływa w porcie, mieszkańcy rozpoczynają gorączkowe poszukiwania Caroline. Pogrążony w poczuciu winy rybak nurkuje z powrotem w wodach, by ją odnaleźć. Dziewczyna zostaje wyciągnięta na brzeg i chociaż jest wstrząśnięta, jej radosna natura pozostaje nienaruszona.
Akt II
NA SCENIE TEATRO SAN CARLO
Rozpoczyna się nowy dzień. Bournonville prowadzi poranne zajęcia zespołu baletowego. Wszyscy są entuzjastycznie nastawieni z wyjątkiem pierwszego tancerza San Carlo, który wciąż cierpi po odrzuceniu przez Caroline. Ponadto czuje się zagrożony przez światowej klasy pokazy Bournonville’a. Gdy zajęcia dobiegają końca, choreograf znajduje chwilę dla siebie. Siedząc na scenie teatru San Carlo, wśród scenografii i dekoracji do nowej produkcji operowej, jego pomysły w końcu zaczynają płynąć. Burzliwe wydarzenia poprzedniego dnia i wiele osób, które spotkał, zaczynają ukazywać się w jego wyobraźni, a pomysł na nowy balet nabiera kształtów. Ożywiony i zainspirowany Bournonville jest gotowy do powrotu do Danii, by stawić czoła dawnym wyzwaniom.
PLAC MIEJSKI PRZY PORCIE W NEAPOLU
Bournonville i Caroline przygotowują się do długiej podróży do domu. Tuż przed odjazdem ich nowi przyjaciele przychodzą się pożegnać. Nie mogą pozwolić im odejść, zanim nie pożegnają się z parą taką uroczystością, jaką potrafią wyprawić tylko prawdziwi neopolitańczycy!
W następnym roku, 1842, August Bournonville wystawił swój balet Napoli dla Duńskiego Baletu Królewskiego. Caroline Kellermann przyjęła główną rolę, a balet przetrwał jako jedno z jego najbardziej udanych dzieł.