Opera Wrocławska

Napoli 1841

28 września 2024 19:00
Kategoria:
Balet
Czas trwania:
120 min.
Bilety:
40-170 zł
Język:

O spektaklu

Napoli 1841 to uroczysta i pełna energii klasyczna wersja baletu Bournonville'a, jednego z najwybitniejszych dzieł tego znakomitego choreografa. Balet Napoli odtworzony i zaktualizowany zostanie dla Baletu Opery Wrocławskiej przez duńskiego tancerza i choreografa Johana Kobborga. Akcja baletu rozgrywa się na miejskim placu i we wnętrzach słynnego teatru San Carlo w Neapolu, jak również w kopenhaskim studiu Mistrza Augusta Bournonville'a. W 1841 rokuBournonville udał się w podróż przez Włochy, a jego pobyt w Neapolu okazał się dla niego tak inspirujący, że po powrocie do Danii natychmiast stworzył Napoli, odnosząc ogromny sukces.
W swojej nowej wersji baletu, Johan Kobborg nie tylko przywraca we Wrocławiu tę słynną produkcję, rzadko widzianą w Polsce, ale także przybliża nam postać jednego z najbardziej wpływowych twórców baletu klasycznego. Dwuaktowe Napoli 1841 szanuje przeszłość, odświeżając narrację, tworząc nową i ekscytującą wersję tego klasycznego dzieła z XIX wieku.
Muzykę do Napoli stworzyło aż czterech duńskich kompozytorów: Holger Paulli, Eduard Helsted, Niels Wilhelm Gade i Hans Christian Lumbye. Projektu scenografii i kostiumów w wersji wrocławskiej podjął się Otto Bubeníček. Czas trwania: około 2 godzin z jedną przerwą. Wykonawcy: Balet i Orkiestra Opery Wrocławskiej

Spektakl objął patronatem honorowym Ambasador Królestwa Danii Ole Toft.



Napoli 1841 is a festive and energetic classical version of Bournonville's ballet, one of the most outstanding works of this remarkable choreographer. The ballet Napoli will be recreated and updated for the Wroclaw Opera Ballet by Danish dancer and choreographer Johan Kobborg. The ballet's action unfolds in a city square and within the interiors of the renowned San Carlo theatre in Naples, as well as in August Bournonville's Copenhagen studio. In 1841, Bournonville embarked on a journey through Italy, and his stay in Naples proved so inspiring that upon his return to Denmark, he immediately created Napoli, achieving tremendous success.
In his new version of the ballet, Johan Kobborg not only revives this famous production, rarely seen in Poland, but also introduces us to the character of one of the most influential creators of classical ballet. The two-act Napoli 1841 pays homage to the past, refreshing the narrative and creating a new and exciting version of this 19th-century classic.
The music for Napoli was composed by four Danish composers: Holger Paulli, Eduard Helsted, Niels Wilhelm Gade and Hans Christian Lumbye. The set and costume design for the Wroclaw Opera Ballet premier are created by Otto Bubeníček.
Duration: approximately 2 hours including one interval
Performed by: The Ballet and the Orchestra of Opera Wroclawska


Obsada

Bournonville -
Łukasz Ożga
Caroline -
Mizuno Toma
Pierwszy tancerz -
Alessandro Ciotta
Rybak -
Armando Barros
Dyrektor -
Daniel Agudo Gallardo
Artysta śpiewak -
Pablo Martinez Mendez
Sprzedawca lemoniady -
Sylwia Miazga
Sprzedawca makaronu -
Oliver Hornby
Ksiądz -
Piotr Oleksiak
Muzyk -
Lucas Hessel Raffalovich
Tancerki -
Natalia Augustyniak
Phoebe Andressen
Maki Sekuzu
Risa Sasaki
Leonie Hansen
Nonoka Miyamoto
Carola Minardo
Magdalena Kurilec-Malinowska
Paulina Grodzińska
Tancerze -
Kei Otsuka
Keisuke Sakai
David Oscar Blat
Duarte Barros
Dino Staković
Javier Cuervo Gutierrez
Massimo Colona Romano
Pas de six i wariacje -
Maki Sekuzu
Risa Sasaki
Leonie Hansen
Nonoka Miyamoto
Natalia Augustyniak
Miho Okamura
Kei Otsuka
Keisuke Sakai
David Oscar Blat
Mieszkańcy miasta, Nimfy wodne, Trytony-Artyści i Artystki Baletu Opery Wrocławskiej Dzieci ze Studia Baletowego i Chóru Dziecięcego przy Operze Wrocławskiej -

Streszczenie libretta

Akt I

SALA BALETOWA W DUŃSKIM TEATRZE KRÓLEWSKIM W KOPENHADZE

Jest rok 1841. Przygnębiony August Bournonville prowadzi zajęcia z jedną ze swoich wiodących tancerek, utalentowaną Caroline Kellermann. Podczas lekcji choreograf otrzymuje wiadomość z poleceniem opuszczenia Danii na dłuższy czas oraz — co się z tym wiąże — swojego ukochanego zespołu baletowego. Załamany Bournonville początkowo odrzuca wiadomość. Caroline przekonuje jednak zmęczonego mistrza, że odpoczynek od teatralnych intryg może ożywić jego twórczą wyobraźnię. Czeka go włoskie lato i zatoka Neapolu, a sam mistrz dostrzega w sytuacji szansę, aby nauczać w słynnym Teatro di San Carlo. Caroline planuje podróż u boku swojego mentora, aby doświadczyć miejsca, o którym Bournonville opowiada z takim entuzjazmem.

PLAC MIEJSKI PRZY TEATRO DI SAN CARLO W NEAPOLU

Para przybywa do Włoch, natychmiast ulegając urokowi miasta przesiąkniętego kolorami, przepełnionego dynamizmem i ferworem mieszkańców. Twórcze ziarno zaczyna kiełkować w Bournonville’u, gdy obserwuje dramat afirmujący życie, rozgrywający się przy Teatro di San Carlo. Talent i uroda Caroline są podziwiane przez mieszkanców, a zainteresowanie jej osobą prowadzi do intryg i plotek. Wiodący tancerz San Carlo zwraca na nią swoje uważne oko, choć jego zainteresowanie pozostaje bez odpowiedzi ze strony Caroline, oczarowanej żywiołowością nowego otoczenia. Dwóch lokalnych właścicieli straganów, których córki tańczą w zespole San Carlo, wyczuwa zagrożenie i rywalizuje o względy Bournonville’a oraz dyrektora teatru, podczas gdy wiodący tenor przygotowuje się do nowego wielkiego dzieła operowego La Grotta Azzurra. Miejscowi tancerze są podekscytowani możliwością pobierania nauk u Bournonville’a, choć choreografa nadal gnębi twórcza posucha. Uroczystości przerywa ulewa, która szaleje nad miastem. Podczas gdy mieszkańcy szukają schronienia, okazuje się, że Caroline wyruszyła łodzią do zatoki z miejscowym rybakiem. Gdy niemal martwe ciało rybaka wypływa w porcie, mieszkańcy rozpoczynają gorączkowe poszukiwania Caroline. Pogrążony w poczuciu winy rybak nurkuje z powrotem w wodach, by ją odnaleźć. Dziewczyna zostaje wyciągnięta na brzeg i chociaż jest wstrząśnięta, jej radosna natura pozostaje nienaruszona.

Akt II

NA SCENIE TEATRO SAN CARLO

Rozpoczyna się nowy dzień. Bournonville prowadzi poranne zajęcia zespołu baletowego. Wszyscy są entuzjastycznie nastawieni z wyjątkiem pierwszego tancerza San Carlo, który wciąż cierpi po odrzuceniu przez Caroline. Ponadto czuje się zagrożony przez światowej klasy pokazy Bournonville’a. Gdy zajęcia dobiegają końca, choreograf znajduje chwilę dla siebie. Siedząc na scenie teatru San Carlo, wśród scenografii i dekoracji do nowej produkcji operowej, jego pomysły w końcu zaczynają płynąć. Burzliwe wydarzenia poprzedniego dnia i wiele osób, które spotkał, zaczynają ukazywać się w jego wyobraźni, a pomysł na nowy balet nabiera kształtów. Ożywiony i zainspirowany Bournonville jest gotowy do powrotu do Danii, by stawić czoła dawnym wyzwaniom.

PLAC MIEJSKI PRZY PORCIE W NEAPOLU

Bournonville i Caroline przygotowują się do długiej podróży do domu. Tuż przed odjazdem ich nowi przyjaciele przychodzą się pożegnać. Nie mogą pozwolić im odejść, zanim nie pożegnają się z parą taką uroczystością, jaką potrafią wyprawić tylko prawdziwi neopolitańczycy!

 

W następnym roku, 1842, August Bournonville wystawił swój balet Napoli dla Duńskiego Baletu Królewskiego. Caroline Kellermann przyjęła główną rolę, a balet przetrwał jako jedno z jego najbardziej udanych dzieł.

Obsada

Recenzje spektaklu

Najbliższe spektakle

Requiem

Kategoria:
Koncert
Czas trwania:
90 min.
Bilety:
30-70 zł
Szczegóły
26 października
19:00

Requiem

Kategoria:
Koncert
Czas trwania:
90 min.
Bilety:
30-70 zł
Szczegóły
27 października
18:00

Requiem

Kategoria:
Koncert
Czas trwania:
90 min.
Bilety:
30-70 zł
Szczegóły
29 października
19:00

Manekiny

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
75 min.
Bilety:
30-70 zł
Szczegóły
30 października
19:00

Manekiny

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
75 min.
Bilety:
30-70 zł
Szczegóły
31 października
19:00

Królowa Śniegu

Kategoria:
Premiera
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
50-250 zł
Szczegóły
8 listopada
19:00

Królowa Śniegu

Kategoria:
Premiera
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
50-250 zł
Szczegóły
9 listopada
19:00

Operowy labirynt

Kategoria:
Spacer z przewodnikiem
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
20-25 zł
Szczegóły
10 listopada
11:15

Królowa Śniegu

Kategoria:
Balet
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
50-220 zł
Szczegóły
10 listopada
18:00

Magia Opery

Kategoria:
Koncert
Czas trwania:
90 min.
Bilety:
50 zł
Szczegóły
14 listopada
16:00

Don Giovanni

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
180 min.
Bilety:
40-170 zł
Szczegóły
15 listopada
19:00

Operanki / W muzycznej krainie życzliwości

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
25-35 zł
Szczegóły
16 listopada
10:00

Operanki / W muzycznej krainie życzliwości

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
25-35 zł
Szczegóły
16 listopada
11:15

Operanki / W muzycznej krainie życzliwości

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
25-35 zł
Szczegóły
16 listopada
12:30

Don Giovanni

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
180 min.
Bilety:
40-170 zł
Szczegóły
16 listopada
19:00

Don Giovanni

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
180 min.
Bilety:
40-170 zł
Szczegóły
17 listopada
18:00

Operowe Abecadło / W muzycznej krainie życzliwości

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
25 zł
Szczegóły
18 listopada
09:30

Operowe Abecadło / W muzycznej krainie życzliwości

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
25 zł
Szczegóły
18 listopada
10:30

Operowe Abecadło / W muzycznej krainie życzliwości

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
25 zł
Szczegóły
18 listopada
11:30

Trąbka życzliwości

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
40-50 zł
Szczegóły
21 listopada
10:00

Trąbka życzliwości

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
40-50 zł
Szczegóły
21 listopada
12:00

Nabucco

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
200 min.
Bilety:
50-220 zł
Szczegóły
23 listopada
19:00

Nabucco

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
200 min.
Bilety:
50-220 zł
Szczegóły
24 listopada
18:00

Nabucco

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
200 min.
Bilety:
50-220 zł
Szczegóły
26 listopada
19:00

Królowa Śniegu

Kategoria:
Balet
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
50-220 zł
Szczegóły
29 listopada
19:00