Opera Wrocławska

Tosca - Giacomo Puccini

8 marca 2024 19:00
Kategoria:
Opera
Czas trwania:
165 min.
Bilety:
40-170 zł
Język:
język włoski z polskimi i angielskimi napisami

O spektaklu

Historia zna wiele przypadków, gdy utwór zdobywa serca publiczności, a krytycy wybrzydzają. To także jest przypadek Toski. Po wieczorze 14 stycznia 1900 roku, podczas którego w Teatro Constanzi w Rzymie, zaprezentowano ją po raz pierwszy, recenzent warszawskiego „Echa Muzycznego, Teatralnego i Artystycznego” napisał: „Opera sama, nie sądzę, aby utrzymała się w całości przez czas dłuższy”. To była jedna z łagodniejszych opinii krytyków o Tosce, ale widzowie byli innego zdania. Tenor już w pierwszym akcie musiał bisować arię Cavaradossiego, a Pucciniego zmuszono do pojawienia się na scenie. Powtarzano również Te Deum kończące pierwszy akt, arię Toski Vissi d’arte, vissi d’amore, a z aktu ostatniego – arię Cavaradossiego i końcowy duet. Kompozytora zaś wywoływano ponad dziesięć razy. Na następnych przedstawieniach było jeszcze lepiej i Tosca rozpoczęła triumfalny marsz przez świat (...)

Tosca powstała w czasach weryzmu, nurtu z przełomu XIX i XX wieku, który za sprawą głównie włoskich kompozytorów stanowił próbę przełożenia na grunt muzyczny założeń silnie obecnego w literaturze nurtu zwanego naturalizmem. Poszukiwano zatem dla opery tematów z życia zwykłych ludzi, dramatycznych konfliktów, wzmacniano ekspresję, by przełamać słodycz melodii, chciano pokazywać prawdziwą rzeczywistość. Giacomo Puccini był wszakże zbyt wielką indywidualnością, by dać się zamknąć w jednej szufladce, choć Tosca po części jest operą werystyczną. Śpiew w niej służy charakterystyce psychologicznej, a brutalności tu więcej, niż był do tego przyzwyczajony widz.

Jacek Marczyński


Niezwykle zwarta akcja przenosi nas do Rzymu 1800 roku. To właśnie tam – na dziedzińcu Zamku Świętego Anioła – jesteśmy świadkami intrygi, która z miłości przeradza się w tragedię. Reżyser Michael Gieleta oraz scenograf Gary McCann przenoszą akcję dzieła do lat 50. XX wieku. Mimo tego realizatorzy wiernie przedstawiają historyczne miejsca Wiecznego Miasta wraz z całym bogactwem sztuki i architektury minionych wieków.



Obsada

Floria Tosca -
Tereza Matlova*
Mario Cavaradossi -
Dominik Sutowicz*
Baron Scarpia -
Krzysztof Szumański*
Cesare Angelotti -
Tomasz Rudnicki
Zakrystian -
Jacek Jaskuła
Spoletta -
Jędrzej Tomczyk
Sciarrone -
Andrzej Zborowski
Strażnik -
Jerzy Szlachcic
Chór Opery Wrocławskiej -
Orkiestra Opery Wrocławskiej -

* - gościnnie

Streszczenie libretta

AKT I

Do rzymskiego kościoła Sant’ Andrea della Valle wbiega mężczyzna. To Cesare Angelotti, konsul upadłej Republiki rzymskiej, który właśnie zbiegł z więzienia Zamku Świętego Anioła. Dzięki swojej siostrze znajduje ukryty klucz do kaplicy Attavantich, po czym się w niej ukrywa.

Zaraz po tym, niczego nieświadomy Zakrystian wyszedł odmówić Anioł Pański. Po modlitwie wita malarza Maria Cavaradossiego, który właśnie pracuje nad obrazem Marii Magdaleny. Zakrystian natychmiast rozpoznaje w tym wizerunku twarz nieznajomej kobiety, która często przychodzi modlić się pod figurą Matki Bożej. Uważa, że ten obraz to świętokradztwo. Zostawiając malarzowi koszyk z prowiantem, odchodzi.

Cesare Angelotti wychodzi z kaplicy, by przywitać się z malarzem, jednak szybko znów się ukrywa, bo z oddali dobiega głos kobiety. To Floria Tosca – ukochana Mario Cavaradossiego. Przybyła tu, aby umówić się z nim na wieczór. Wyczuwa jednak w kościele czyjąś obecność i pod wpływem zazdrości postanowiła przesłuchać Cavaradossiego. Malarz musi również wyjaśnić podobieństwo Marii Magdaleny z obrazu do Markizy Attavanti (siostry Cesare Angelottiego). Uspokojona Tosca odchodzi, a Cavaradossi wypuszcza zbiega. Odgłos armaty świadczy o wykrytej ucieczce z więzienia. Malarz daje przyjacielowi klucz do swego domu i wskazuje na kryjówkę w wyschniętej studni w ogrodzie.

Zakrystian przynosi wiadomość o klęsce Bonapartego. To wydarzenie będzie uczczone wieczornym koncertem w pałacu Farnese z udziałem wspaniałej śpiewaczki – Florii Toski. Wszyscy się radują. Nagle w kościele zjawia się komendant rzymskiej policji – baron Scarpia. Przeszukuje świątynię, a w kaplicy Attavantich odnajduje koszyk z jedzeniem, świadczący o obecności zbiega. W kościele zjawia się ponownie zazdrosna Tosca. Baron Scarpia pożąda jej od dawna, dlatego też rozwinął przy niej znaleziony wachlarz Markizy Attavanti, by rzucić cień podejrzeń na wierność Cavaradossiego. Tosca w rozpaczy wybiega za ukochanym, by złapać go na gorącym uczynku, a Scarpia przyłącza się do uroczystego Te Deum.

AKT II

Baron Scarpia spożywa kolację w swoim pałacu. Zza okna dobiega muzyka z koncertu, podczas którego lud cieszy się zwycięstwem Melasa nad Bonapartem. Spoletta, zaufany współpracownik barona, przynosi informację o aresztowaniu Cavaradossiego, gdyż w willi malarza nie znaleziono zbiega Angelottiego. Scarpia bezskutecznie przesłuchuje podejrzanego Maria Cavaradossiego. Przychodzi zdenerwowana Tosca i czule wita ukochanego, lecz ten na rozkaz barona zostaje przeniesiony na przesłuchanie do bocznej komnaty. Rozpoczynają się jego tortury, a Tosca próbuje przekonać Scarpię niewinności malarza.  Po pewnym czasie, nie mogąc znieść odgłosów tortur, Floria ulega i wyjawia kryjówkę Cesare Angelottiego. Wprowadzają umęczonego artystę, lecz ten, gdy dowiedział się o zdradzie Toski, odpycha ją. W tym samym czasie Sciarrone przynosi wiadomość jednak o klęsce Melasa i ostatecznej wygranej Bonapartego. Scarpia wpada w gniew i skazuje malarza na karę śmierci.

Tosca i Scarpia zostają sam na sam. Śpiewaczka pyta o wysokość sumy, za którą może wykupić ukochanego z więzienia. Baron ze śmiechem stwierdza, że pożąda jej samej. Początkowo Floria nie dopuszcza takiej myśli, jednak na wiadomość o samobójstwie Angelottiego, zmienia zdanie, stawiając warunki. Tosca żąda zwolnienia Cavaradossiego oraz listu żelaznego do granicy. Baron przystaje na warunki, jednak zasłaniając się reputacją, mówi że egzekucja musi się odbyć, lecz będzie pozorowana. Na hasło „Jak to zrobiliśmy z hrabią Palmieri” wierny Spoletta wie, co ma robić. Scarpia podpisuje zwolnienie oraz list, po czym rzuca się na Toskę. Śpiewaczka jednak wpycha nóż prosto w jego serce i ucieka z dokumentami.

AKT III

Ciszę poranka na tarasie Zamku Świętego Anioła rozprasza głos Pastuszka. Mario Cavaradossi czeka na egzekucję. Artysta prosi strażnika, by ten przekazał list drogiej mu osobie. Spoletta przyprowadza Toskę do Maria. Floria wszystko mu tłumaczy i razem snują plany na wspólną szczęśliwą przyszłość. Przyszedł czas na wyrok. Żołnierze strzelają, a Cavaradossi upada. Po chwili Tosca podbiega do niego, by utrzymać pozory prawdziwej egzekucji. Jednak w objęciach trzyma martwe ciało ukochanego. Spoletta i Sciarone odkryli morderstwo Scarpii i próbują dopaść Toskę. Ta jednak zrozpaczona rzuca się z krawędzi tarasu z okrzykiem: „Scarpio, przed Bogiem się spotkamy!”.

Obsada

Recenzje spektaklu

Najbliższe spektakle

Rycerskość wieśniacza / Pajace

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
180 min.
Bilety:
40-170 zł
Szczegóły
27 kwietnia
19:00

Rycerskość wieśniacza / Pajace

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
180 min.
Bilety:
40-170 zł
Szczegóły
28 kwietnia
18:00

Rycerskość wieśniacza / Pajace

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
180 min.
Bilety:
40-170 zł
Szczegóły
4 maja
19:00

Rycerskość wieśniacza / Pajace

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
180 min.
Bilety:
40-170 zł
Szczegóły
5 maja
18:00

Yemaya - Królowa Mórz

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
70 min.
Bilety:
40-50 zł
Szczegóły
8 maja
12:00

Yemaya - Królowa Mórz

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
70 min.
Bilety:
40-50 zł
Szczegóły
9 maja
12:00

Yemaya - Królowa Mórz

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
70 min.
Bilety:
40-50 zł
Szczegóły
10 maja
12:00

Operowy Labirynt

Kategoria:
Spacer z przewodnikiem
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
20-25 zł
Szczegóły
12 maja
11:15

Operowy Labirynt

Kategoria:
Spacer z przewodnikiem
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
20-25 zł
Szczegóły
12 maja
12:30

Operowy Labirynt

Kategoria:
Spacer z przewodnikiem
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
20-25 zł
Szczegóły
13 maja
11:15

Włoszka w Algierze

Kategoria:
Premiera
Czas trwania:
Bilety:
50-250 zł
Szczegóły
18 maja
19:00

Włoszka w Algierze

Kategoria:
Premiera
Czas trwania:
Bilety:
50-250 zł
Szczegóły
19 maja
18:00

Garrick Ohlsson

Kategoria:
Koncert
Czas trwania:
120 min.
Bilety:
160-500 zł
Szczegóły
22 maja
19:00

Pchła Szachrajka

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
75 min.
Bilety:
40-50 zł
Szczegóły
23 maja
11:00

Pchła Szachrajka

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
75 min.
Bilety:
40-50 zł
Szczegóły
23 maja
13:00

Pchła Szachrajka

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
75 min.
Bilety:
40-50 zł
Szczegóły
24 maja
11:00

Pchła Szachrajka

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
75 min.
Bilety:
40-50 zł
Szczegóły
24 maja
13:00

Operanki / Mimowata Pantomima

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
20-30 zł
Szczegóły
26 maja
10:00

Operanki / Mimowata Pantomima

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
20-30 zł
Szczegóły
26 maja
11:15

Operanki / Mimowata Pantomima

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
20-30 zł
Szczegóły
26 maja
12:30

Operowe Abecadło

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
20 zł
Szczegóły
27 maja
09:30

Operowe Abecadło

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
20 zł
Szczegóły
27 maja
10:30

Operowe Abecadło

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
20 zł
Szczegóły
27 maja
11:30