Kategoria:
Balet
Czas trwania:
120 min.
Bilety:
40-170 zł
Język:
O spektaklu
Przez setki lat jego postać fascynowała poetów, pisarzy i kompozytorów. Don Juan, wyrachowany uwodziciel i namiętny kochanek, który serce oddał tylko jednemu człowiekowi - sobie samemu. Jego postać stanowi oś niejednego dzieła dramatycznego i lirycznego, ale opowiadać ją można również muzyką. Tajemnicza gramatyka tańca pozwala wniknąć głębiej w historię o człowieku, który znalazł się w potrzasku między świętością a deprawacją, między zmysłowością a duchowością zagłuszoną przez fizyczne popędy. Reżyser i choreograf Giorgio Madia sięgając po balet Don Juan z muzyką Christopha Wilibalda Glucka, odczytuje go na nowo - łączy subtelny erotyzm i wysmakowaną minimalistyczną estetykę z groteskowym rysem postaci, poruszających się w takt barokowych współbrzmień. Niech widz nie da się zwieść literackości tego dzieła - figura Don Juana wychodzi tu poza ramy abstrakcyjności, przemawiając do nas i podstawiając nam lustro z pytaniem, ile z narcyzmu Don Juana jest w każdym z nas.
Obsada
Don Juan -
Łukasz Ożga
Zanni -
Kei Otsuka
Donna Elwira -
Leonie Hansen
Donna Anna -
Maki Sekuzu
Donna Izabella -
Sherly Belliard
Komandor -
Piotr Oleksiak
Diabeł -
Andrzej Malinowski
Eliza -
Natalia Augustyniak
Carino -
Massimo Colonna Romano
Don Ottavio -
David Oscar Blat
Panie -
Paula Dzwonik
Paulina Grodzińska
Natalia Augustyniak
Shantana Jurkovic-Hull
Mizuno Toma
Zofia Korpacka
Risa Sasaki
Magdalena Kurilec-Malinowska
Agata Załuska
Panowie -
David Oscar Blat
Sava Cebanu
Alessandro Ciotta
Kei Otsuka
Dino Staković
Davide Piccoli
Lucas Hessel Rafalovich
Sergi Martinez Castello
Daniel Agudo Gallardo
Streszczenie libretta
Don Juan ucieka przez okno z buduaru Donny Anny. Spędzili oni wspólną noc. Jednak Donna Anna uświadamia sobie, że zdradziła swego narzeczonego - Don Ottavia. Gdy jej ukochany zjawia się niespodziewanie, Donna Anna głęboko żałuje swego czynu. Tymczasem beztroski Don Juan udał się w drogę ze swoim sługą Zannim.
Don Juan zostaje przyjęty przez Komandora, który przedstawia mu swoją córkę - Donnę Isabellę. Gdy Komandor wychodzi, Don Juan korzysta z okazji, by oszukać i uwieść dziewczynę. Młoda Donna Isabella zakochuje się w amancie. Dowódca wraca i przyłapuje swoją córkę z uwodzicielem. Wyzywa Don Juana na pojedynek, by przywrócić honor niewinnej dziewczynie, jednak po chwili walki Komandor pada martwy.
Don Juan i Zanni znajdują się cmentarzu, gdzie Donna Isabella opłakuje grób ojca. Siostry zakonne przygotowują się do porannych modlitw. Wśród nich jest piękna Donna Elvira, która pragnie pokutować za swoje grzechy. Don Juan uwodzi ją na cmentarzu i zostawia leżącą na nagrobku. Diabeł nawiedza to chrześcijańskie święte miejsce. Zanni odkrywa grób Komandora. Don Juan kpi z kamiennego grobowego posągu i zmusza swojego sługę, aby ten zaprosił posąg na kolację. Komandor akceptuje zaproszenie.
Trwa gwarne przyjęcie zaręczynowe Elisy i Carina. Don Juan podoba się pannie młodej. Zanni odwraca uwagę narzeczonego, a uwodziciel nagle rzuca pieniędzmi w stronę tłumu. W ten sposób udaje mu się uwieść Elisę. Don Juan naśmiewa się ze szczęścia zakochanych i ostatecznie zostaje wyrzucony z przyjęcia.
Don Juanowi zawsze udaje się uciec, by bez skrupułów wciąż rozbudzać namiętności kolejnych kobiet. Posługuje się podstępem, by zaraz, po chwili rozkoszy, porzucić obiekty swoich uczuć bez żalu: Donna Elvira w samotności lamentuje nad swoimi grzechami, Donna Anna czuje podniecenie i pragnie nowych przygód, a Donna Isabella i Elisa nie mają siły, by ścigać podstępnego kochanka.
Uwodziciel zostaje zaproszony na kolejną biesiadę. Donna Elvira, Donna Anna, Donna Isabella i Elisa pojawiają się tam bez zaproszenia, a Don Ottavio i Carino domagają się odwetu. Komandor, jako kamienny pomnik, również dotrzymuje słowa i zjawia się na przyjęciu. Don Juan otrzymał kolejne wyzwanie, ale tym razem świadkiem będzie sam Bóg.
Diabeł, stale towarzyszy Don Juanowi, stanowi manifestację ciemnych mocy, nienasyconej żądzy, która nie jest płodna, lecz której zaspokojenie stwarza jedynie kolejne pragnienia.
Uwodziciel widzi, że jego koniec jest bliski. Drzwi się zamykają, zostaje sam wraz ze swymi demonami, które stanowią o jego tożsamości. Bez nich nie jest od Don Juanem.
Don Juan zostaje przyjęty przez Komandora, który przedstawia mu swoją córkę - Donnę Isabellę. Gdy Komandor wychodzi, Don Juan korzysta z okazji, by oszukać i uwieść dziewczynę. Młoda Donna Isabella zakochuje się w amancie. Dowódca wraca i przyłapuje swoją córkę z uwodzicielem. Wyzywa Don Juana na pojedynek, by przywrócić honor niewinnej dziewczynie, jednak po chwili walki Komandor pada martwy.
Don Juan i Zanni znajdują się cmentarzu, gdzie Donna Isabella opłakuje grób ojca. Siostry zakonne przygotowują się do porannych modlitw. Wśród nich jest piękna Donna Elvira, która pragnie pokutować za swoje grzechy. Don Juan uwodzi ją na cmentarzu i zostawia leżącą na nagrobku. Diabeł nawiedza to chrześcijańskie święte miejsce. Zanni odkrywa grób Komandora. Don Juan kpi z kamiennego grobowego posągu i zmusza swojego sługę, aby ten zaprosił posąg na kolację. Komandor akceptuje zaproszenie.
Trwa gwarne przyjęcie zaręczynowe Elisy i Carina. Don Juan podoba się pannie młodej. Zanni odwraca uwagę narzeczonego, a uwodziciel nagle rzuca pieniędzmi w stronę tłumu. W ten sposób udaje mu się uwieść Elisę. Don Juan naśmiewa się ze szczęścia zakochanych i ostatecznie zostaje wyrzucony z przyjęcia.
Don Juanowi zawsze udaje się uciec, by bez skrupułów wciąż rozbudzać namiętności kolejnych kobiet. Posługuje się podstępem, by zaraz, po chwili rozkoszy, porzucić obiekty swoich uczuć bez żalu: Donna Elvira w samotności lamentuje nad swoimi grzechami, Donna Anna czuje podniecenie i pragnie nowych przygód, a Donna Isabella i Elisa nie mają siły, by ścigać podstępnego kochanka.
Uwodziciel zostaje zaproszony na kolejną biesiadę. Donna Elvira, Donna Anna, Donna Isabella i Elisa pojawiają się tam bez zaproszenia, a Don Ottavio i Carino domagają się odwetu. Komandor, jako kamienny pomnik, również dotrzymuje słowa i zjawia się na przyjęciu. Don Juan otrzymał kolejne wyzwanie, ale tym razem świadkiem będzie sam Bóg.
Diabeł, stale towarzyszy Don Juanowi, stanowi manifestację ciemnych mocy, nienasyconej żądzy, która nie jest płodna, lecz której zaspokojenie stwarza jedynie kolejne pragnienia.
Uwodziciel widzi, że jego koniec jest bliski. Drzwi się zamykają, zostaje sam wraz ze swymi demonami, które stanowią o jego tożsamości. Bez nich nie jest od Don Juanem.