Kategoria:
Opera
Czas trwania:
45 min.
Bilety:
zł
Język:
O spektaklu
Arie pochodzące z dwóch młodzieńczych oper, jak i tej ostatniej w życiu Wolfganga Amadeusa Mozarta wyznaczają oś programową koncertu "Mozart: wirtuoz". Fantastyczne tematy, po które sięga kompozytor w swych dziełach, wprowadzają słuchacza w barwne krainy niezmierzonej wyobraźni, w egzotykę Bizancjum, przestrzenie baśni z tysiąca i jednej nocy.
Miłość, śmierć, ekstaza - Mozart był wirtuozem emocji, choć epoka, która uczyniła zeń "klasyka wiedeńskiego" kojarzy się ze zwycięstwem rozumu. Racjonalne, wewnętrznie zbalansowane, genialne warsztatowo są jego kompozycje instrumentalne - te symfoniczne, jak i kameralne. W sonatach, triach, kwartetach widać zwiastuny nowego kierunku, którym podąży niebawem cała muzyka europejska. Mozart wyprowadza dźwięk z zamkniętych przestrzeni. Gra w ogrodzie, jego muzyka towarzyszy parkowym rozrywkom. Wizjonersko prowadzi w stronę emancypacji muzyki instrumentalnej, jako jeden z pierwszych wyznacza jej miejsce wśród sztuk "poważnych", odrywając od służebnej roli wobec śpiewanego słowa. Mozart to wirtuoz - czarnoksiężnik duszy i geniusz warsztatu.
Program:
Zaide KV 344 (1780)
aria Zaide Tiger! Wetze nur die Klauen
Adagio E-dur KV 261 (1776)
na skrzypce i orkiestrę (oprac. na skrzypce i fortepian)
Czarodziejski flet KV 620 (1791)
aria Królowej Nocy Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen
Sonata e-moll nr 21 KV 304 na skrzypce i fortepian (1778)
cz. I: Allegro
cz. II: Tempo di Minuetto
Il re pastore KV 208 (1775)
aria Aminty L'amerò, sarò costante (oprac. na sopran, skrzypce i fortepian)
WYKONAWCY:
Maria Rozynek - sopran
Adam Czermak - skrzypce
Katarzyna Kluczewska - fortepian
Miłość, śmierć, ekstaza - Mozart był wirtuozem emocji, choć epoka, która uczyniła zeń "klasyka wiedeńskiego" kojarzy się ze zwycięstwem rozumu. Racjonalne, wewnętrznie zbalansowane, genialne warsztatowo są jego kompozycje instrumentalne - te symfoniczne, jak i kameralne. W sonatach, triach, kwartetach widać zwiastuny nowego kierunku, którym podąży niebawem cała muzyka europejska. Mozart wyprowadza dźwięk z zamkniętych przestrzeni. Gra w ogrodzie, jego muzyka towarzyszy parkowym rozrywkom. Wizjonersko prowadzi w stronę emancypacji muzyki instrumentalnej, jako jeden z pierwszych wyznacza jej miejsce wśród sztuk "poważnych", odrywając od służebnej roli wobec śpiewanego słowa. Mozart to wirtuoz - czarnoksiężnik duszy i geniusz warsztatu.
Program:
Zaide KV 344 (1780)
aria Zaide Tiger! Wetze nur die Klauen
Adagio E-dur KV 261 (1776)
na skrzypce i orkiestrę (oprac. na skrzypce i fortepian)
Czarodziejski flet KV 620 (1791)
aria Królowej Nocy Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen
Sonata e-moll nr 21 KV 304 na skrzypce i fortepian (1778)
cz. I: Allegro
cz. II: Tempo di Minuetto
Il re pastore KV 208 (1775)
aria Aminty L'amerò, sarò costante (oprac. na sopran, skrzypce i fortepian)
WYKONAWCY:
Maria Rozynek - sopran
Adam Czermak - skrzypce
Katarzyna Kluczewska - fortepian