Paweł Żak
Absolwent studiów I i II stopnia Łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta
Bacewiczów w Łodzi (2017 - 2023). Wydział sztuk scenicznych, kierunek wokalno -
aktorski. Klasa śpiewu wybitnego śpiewaka i pedagoga prof. dra Krzysztofa Bednarka. Studia ukończył z wyróżnieniem.
Już jako student II roku studiów pierwszego stopnia zadebiutował w studenckiej produkcji opery Stanisława Moniuszki - Flis, kreując postać Franka. W kolejnych latach studiów występował między innymi w Il mondo della Luna Josepha Haydna, realizując partię Ecclitico - jednego z głównych bohaterów. Przedstawienia odbywały
się na scenie Łódzkiej Akademii Muzycznej oraz w Norweskim Trondheim. Występował na scenie siódmego Warszawskiego festiwalu TRZY-CZTE-RY, gdzie
wykonywał solową partię w prapremierze miniatury operowej Ryszarda Alzina - Raport o stanie planety.
Pierwsze poważne kroki na profesjonalnej scenie przypadają jeszcze na ostatni rok studiów. W Norweskiej Olavshallen w Trondheim wystawiono bowiem Lo speziale
Josepha Haydna. Paweł Żak wykonał partię Mengone. Reżyserem przedstawienia była Eva Buchmann a orkiestrę poprowadził Jan Willem de Vriend.
Wiosną tego samego - 2023 roku na scenie Teatro dell'Opera di Roma, pod batutą
Dimitrija Matwienko, w operze Leoša Janáčka - Z martvého domu, wykonał partię Młodego więźnia. Reżyserem przedstawienia był wybitny polski reżyser Krzysztof Warlikowski. Na zaproszenie Holenderskiej fundacji Punto Arte, uczestniczył w Punto Arte Festival 2023 i 2024.
Był rezydentem programu Regio Ensemble w Teatro Regio w Turynie, przeznaczonego dla młodych śpiewaków z całego świata. Czas spędzony w Turynie
to praca między innymi w projektach operowych takich jak: Un mari ? la porte
Jacquesa Offenbacha (Florestan), La rondine Giacomo Pucciniego (Gobin) czy Il
piccolo principe Pierangelo Valtinoniego (Compratore di Stelle). Występował jako
Ernesto w adaptacji opery Don Pasquale Gaetano Donizettiego - Don Pasquale
raccontato ai ragazzi.
W maju 2024 roku wystąpił na scenie Opery Wrocławskiej, kreując postać Lindoro w Rossiniowskiej Włoszce w Algierze w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego, pod batutą Georgiosa Balatsinosa.
W swoim dorobku artystycznym posiada również wykonania partii tenorowych wielkich dzieł oratoryjnych, między innymi Requiem d-moll KV 626 Wolfganga
Amadeusza Mozarta, Stworzenie Świata Josepha Haydna czy Mesjasz Georga
Friedricha Händla.
Miał zaszczyt doskonalić swój wokalno-aktorski warsztat pod okiem i u bokuznakomitych pedagogów, reżyserów, dyrygentów oraz śpiewaków, takich jak Raffael Cortesi, Santiago Ballerini, Piotr Miciński, Urszula Kryger, Liliana Krych, Luca Valentino, Claudio Fenoglio, Riccardo Bisatti, Anna Maria Bruzzese, Donato Renzetti, Francesco Lanzillotta, Pierre-Emmanuel Rousseau i wielu innych.