Opera Wrocławska


  Katarzyna Haras  

Artystka edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Alicji Słowakiewicz-Wolańskiej. Jest też absolwentką studiów doktoranckich oraz wykładowcą na Wydziale Wokalno-Instru-mentalnym macierzystej uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Teresę Berganzę, Aleksandra Teligę oraz Teresę Żylis-Garę. Kształci się również pod kierunkiem wybitnej śpiewaczki Jolanty Żmurko. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. M. Schneidera-Tarnawskiego oraz półfinalistką przesłuchań do Jette Parker Young Artists Programme przy Royal Opera House w Covent Garden.

 

W 2008 roku debiutowała partią Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego na festiwalu operowym w Portugalii. Od 2010 r. jest solistką Opery Wrocławskiej i Opery Śląskiej  w Bytomiu, gdzie śpiewała partie Cherubina w Weselu Figara, Drugiej Damy w Czaro-dziejskim flecie, Dorabelli w Così fan tutte, Donny Elviry w Don Giovannim W.A. Mozarta, Jadwigi w Strasznym dworze S. Moniuszki, partię tytułową w Carmen G. Bizeta, Olgi w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Cyganki Azy w Manru I.J. Paderewskiego, Eboli w Don Carlosie, Flory w Traviacie, Inez w Trubadurze G. Verdiego, Angeliny w Kopciuszku G. Rossiniego, Nicklausse w Opowieściach Hoffmana J. Offenbacha, Romeo w I Capuleti e i Montecchi V. Belliniego, Orlovskiego w Zemście nietoperza J. Straussa, Dalili w Samsonie i Dalili C. Saint-Saënsa, Octaviana w Kawalerze Srebrnej  Róży R. Straussa, Grety w Pułapce Z. Krauzego, Pani Kant w Immanuelu Kancie L. Możdżera, Hudel w Skrzypku na dachu J. Bocka. Brała udział w prapremierze opery La libertà chiama la libertà E. Knapika w Operze Wrocławskiej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

 

Z wielkim powodzeniem wykonuje również dzieła repertuaru oratoryjno-kantatowego od baroku po muzykę współczesną. Koncertuje z orkiestrami filharmonicznymi między innymi Filharmonią Krakowską, Filharmonią Śląską czy Filharmonią Łódzką. Wielokrotnie występowała na Festiwalu Gloria w Białymstoku, czy Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego. Współpracuje również z Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia.



She began her musical education at the Mieczysław Karłowicz State Music School in Katowice and went on to graduate with distinction from the Karol Szymanowski Academy of Music, where she studied with Alicja Słowakiewicz-Wolańska. She also completed a doctoral programme and is currently a lecturer at the Vocal-Instrumental Faculty at her alma mater. She developed her skills by taking part in masterclasses conducted by artists like Teresa Berganza, Aleksander Teliga and Teresa Żylis-Gara; her teachers also include the eminent singer Jolanta Żmurko. Prizewinner at the Schneider-Trnavský International Singing Competition and semi-finalist of the auditions for the Jette Parker Young Artists Programme at the Royal Opera House, Covent Garden.

 

In 2008 she made her debut as Rosina in Rossini’s The Barber of Seville at an opera festival in Portugal. Since 2010 she has been a soloist with the Wrocław Opera and Silesian Opera in Bytom, where she has sung Cherubino in The Marriage of Figaro, Second Lady in The Magic Flute, Dorabella in Così fan tutte and Donna Elvira in Don Giovanni by Mozart; Jadwiga in Moniuszko’s The Haunted Manor, title role in Bizet’s Carmen, Olga in Tchaikovsky’s Eugene Onegin, Gypsy Aza in Paderewski’s Manru; Eboli in Don Carlos, Flora in La Traviata and Inez in Il Trovatore by Verdi; Angelina in Rossini’s La Cenerentola, Nicklausse in Offenbach’s The Tales of Hoffmann, Romeo in Bellini’s I Capuleti e i Montecchi, Orlofsky’s in J. Strauss’ Die Fledermaus, Dalila in Saint-Saëns’ Samson et Dalila, Octavian in R. Strauss’ Der Rosenkavalier, Greta in Krauze’s The Trap, Mrs Kant in Możdżer’s Immanuel Kant, and Hodel in Bock’s Fiddler on the Roof. She took part in the premiere of Eugeniusz Knapik’s opera La libertà chiama la libertà at the Wrocław Opera conducted by Jacek Kaspszyk.

 

Katarzyna Haras is also a successful performer of the oratorio repertoire, from the Baroque period to the present, and appears with orchestras like the Kraków Philharmonic, Silesian Philharmonic or Łódź Philharmonic. She has a number of performances at the Gloria Festival in Białystok and Gorczycki Festival to her credit. In addition, she collaborates with the Silesia Institution for the Promotion and Dissemination of Music.