Hanna Sosnowska-Bill
W 2016 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. Piotra Łykowskiego. Rozwijała swój warsztat wokalny podczas kursów i lekcji mistrzowskich między innymi z Gillian Webster, Izabelą Kłosińską, Evą Blahovą, Ubaldo Fabbrim, Ingrid Kremling, Eytanem Pessenem, Maciejem Pikulskim. Jest laureatką międzynarodowych i krajowych konkursów wokalnych. W czerwcu 2018 r. została doceniona podczas XLVIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Toti Dal Monte we Włoszech, gdzie zajęła pierwsze miejsce w kategorii Barbarina. Zwyciężyła VI Akademicki Konkurs Interpretacji Pieśni we Wrocławiu, zajęła II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petraka w Žilinie. W grudniu 2015 r. zdobyła II nagrodę oraz dwie nagrody specjalne na IX Międzynarodowym Festiwalu Stonavská Barborka. W lutym 2017 r. zadebiutowała na scenie Opery Wrocławskiej jako Pamina w spektaklu W krainie czarodziejskiego fletu na podstawie Die Zauberflöte W.A. Mozarta. Zrealizowała szereg ról pierwszo- oraz drugoplanowych, m.in.: Giulietta w I Capuleti e i Montecchi V. Belliniego, Milionerka w Immanuelu Kancie L. Możdżera, Leila w Poławiaczach pereł G. Bizeta, Marcelina w Fidelio L. van Beethovena, Basia w Krakowiakach i Góralach J. Stefaniego/W. Bogusławskiego, Zerlina w Don Giovannim W.A. Mozarta, Amor w Orfeuszu i Eurydyce Ch. W. Glucka, Anna w Nabucco G. Verdiego, Gianetta w Napoju miłosnym G. Donizettiego. Jej najnowsze kreacje na deskach Opery Wrocławskiej to: Anusia w Wolnym strzelcu C.M. von Webera (u boku Aleksandry Kurzak w roli Agaty), Zofia w Halce S. Moniuszki, Musetta w Cyganerii G. Pucciniego, Clorinda w Kopciuszku G. Rossiniego, Zuzanna w Weselu Figara W.A. Mozarta oraz tytułowa Manon w operze J. Masseneta. Od 2018 r. współpracuje z Warszawską Operą Kameralną i Operą Bałtycką w Gdańsku. Z repertuarem pieśniarskim oraz oratoryjnym koncertowała m.in. na scenach NOSPR-u, Filharmonii Dolnośląskiej oraz Filharmonii Łódzkiej. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami i reżyserami, m.in. z: Ł. Borowiczem, P. Przytockim, M. Nałęczem-Niesiołowskim, A. Banaszakiem, M. Błaszczykiem. Jej kreacje wokalne i aktorskie są z entuzjazmem odbierane przez widzów oraz recenzentów. Ma to swoje odzwierciedlenie w nominacjach do wrocławskich nagród, takich jak Emocje Radia Wrocław Kultura, czy Wrocławska Nagroda Muzyczna 2018 w kategorii Muzyka Klasyczna, której została laureatką. W 2019 r. wygrała konkurs Młode Talenty Dolnośląskiego Klubu Kapitału — w kategorii Sukces Artystyczny. W 2022 r. uhonorowana odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej.
I 2016, she graduated with distinction from Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław, in the solo singing class of professor Piotr Łykowski. She has developed her vocal skills during courses and masterclasses conducted by such artists as Gillian Webster, Izabela Kłosińska, Eva Blahova, Ubaldo Fabbri, Ingrid Kremling, Eytan Pessen and Maciej Pikulski. She is a prize winner of international and national singing competitions. In June 2018, she won acclaim of the jury at the 48th Toti Dal Monte International Competition in Italy, where she was first in the Barbarina category. She won the First Prize at the 6th Academic Song Interpretation Competition in Wrocław and the Second Prize at Rudolf Petrák International Singing Competition in Žilina. In December 2015, she won the Second Prize as well as two Special Prizes at the 9th Stonavská Barborka International Festival. In February 2017, she made her debut at Wrocław Opera, singing Pamina in In the Land of the Magic Flute based on Mozart’s Die Zauberflöte. Since then, she has sung a number of leading and secondary roles, including Giulietta in Bellini’s I Capuleti e i Montecchi, Millionairess in L. Możdżer’s Immanuel Kant, Leila in G. Bizet’s The Pearl Fishers, Marzelline in L. van Beethoven’s Fidelio, Basia in J. Stefani/W. Bogusławski’s Cracovians and Highlanders, Zerlina in W.A. Mozart’s Don Giovanni, Amor in Ch.W. Gluck’s Orpheus and Eurydice, Anna in G. Verdi’s Nabucco, Gianetta in G. Dionizetti’s The Elixir of Love. Her latest performances at the Wrocław Opera include: Ännchen in Der Freischütz by C.M. von Weber (with Aleksandra Kurzak as Agatha), Zofia in Halka by S. Moniuszko, Musetta in G. Puccini’s La Bohème, Clorinda in Cinderella by G. Rossini, Susanna in The Marriage of Figaro by W.A. Mozart and the title Manon in J. Massenet's opera. She cooperates with Warsaw Chamber Opera and Baltic Opera in Gdańsk. In addition, she has given song and oratorio concerts with the Polish National Radio Symphony Orchestra, Lower Silesian Philharmonic and Łódź Philharmonic. She has worked with outstanding conductors and directors, including Ł. Borowicz, P. Przytocki, M. Nałęcz-Niesiołowski, A. Banaszak and M. Błaszczyk. Her singing and acting are received enthusiastically by audiences and reviewers. This is reflected in nominations for Wrocław awards like Emotions of Wrocław Kultura Radio or 2018 Wrocław Music Prize in the Classical Music category, which the artist won. In 2019, she won the Young Talent Competition of the Lower Silesian Capital Club — in the Artistic Success category. In 2022, she was awarded the Badge of Merit for Polish Culture.