torid: https://bilety.opera.wroclaw.pl/api/app/v1/opera/v1/terms/opera/repertoire/430539 | 68 |
2020-06-14 18:00:00 Carmen - ‎Georges Bizet Georges Bizet

Faust - Charles Gounod

30 listopada 19:00
Kategoria:
Opera
Czas trwania:
160 min.
Bilety:
40-100 zł
Język:
francuski z polskimi napisami

O spektaklu

Opera Charlesa Gounoda do libretta Julesa Barbiera i Michela Carre, oparta na arcydziele literatury światowej, Fauście Johanna Wolfganga Goethego. Dobiegający późnej starości doktor Faust marzy o powrocie młodości. Pragnienie to spełnia się, Faust podpisuje cyrograf i zmienia się w młodzieńca. Pod odmienioną postacią rozkochuje w sobie młodą Małgorzatę. Na skutek różnych wypadków, Małgorzata umiera, a Faust odkrywa, jak wielką cenę przyszło mu zapłacić za podpisanie paktu z diabłem. Obecna inscenizacja jest sceniczną adaptacją superwidowiska, które wyreżyserowała Beata Redo-Dobber w roku 2017.


Obsada

Faust -
Łukasz Gaj*
Małgorzata -
Iwona Socha*
Mefistofeles -
Tomasz Rudnicki
Walenty, żołnierz, brat Małgorzaty -
Jacek Jaskuła
Wagner, przyjaciel Walentego -
Łukasz Rosiak
Siebel -
Katarzyna Haras-Kruczek
Marta -
Dorota Dutkowska

* - gościnnie

Streszczenie libretta

Jules Barbier, Michel Carré

Obsada

2019-11-28 godz. 19:00:00
Doktor Faust -
Łukasz Gaj*
Mefistofeles -
Tomasz Rudnicki
Małgorzata -
Iwona Socha*
Walenty, żołnierz, brat Małgorzaty -
Jacek Jaskuła
Wagner, przyjaciel Walentego -
Łukasz Rosiak
Siebel -
Katarzyna Haras-Kruczek
Marta -
Dorota Dutkowska
2019-11-30 godz. 19:00:00
Faust -
Łukasz Gaj*
Małgorzata -
Iwona Socha*
Mefistofeles -
Tomasz Rudnicki
Walenty, żołnierz, brat Małgorzaty -
Jacek Jaskuła
Wagner, przyjaciel Walentego -
Łukasz Rosiak
Siebel -
Katarzyna Haras-Kruczek
Marta -
Dorota Dutkowska

Recenzje spektaklu

"Faust", czyli widowisko próżności

Opera Wrocławska ryzykownie przeniosła superwidowisko do tradycyjnej sali teatralnej. Eksperyment się udał. "Faust" wywołuje wciąż aktualną refleksję o tym, jakie decyzje są motorem indywidualistycznego świata. [..] Tu warto podkreślić ciekawą metaforę, której użyła reżyser - świat "Fausta" osadzony jest jakby w realiach konfliktu zbrojnego czy wojny: na projekcjach multimedialnych widzimy często migawki ze znanych nam współczesnych wojen, Walenty jest żołnierzem, opuszcza swoją siostrę i pozostawia ją pod opieką Marty i Siebla właśnie dlatego, że idzie na wojnę. Prości żołnierze stają się mięsem armatnim, ukojenia od okrucieństwa szukającym w zabawie. Reprezentują oni też honor i godność, oddanie służbie, słowem - rycerskość. Ale, jak już wspomnieliśmy, trzymanie się swoich zasad i obrona wartości, w uniwersum, w którym hołduje się próżności, skazane jest na klęskę, przynajmniej pozorną.
czytaj więcej
Szymon Bojdo
www.wiez.com.pl

Faust w cieniu kobiet

W weekend poprzedzający wybuch strajku polskich nauczycieli Opera Wrocławska zafundowała nam perwersyjnie widowisko o klęsce nauki. Tytułowy bohater "Fausta" Charlesa Gounoda to sfrustrowany naukowiec. Zmarnował życie na uczonych dociekaniach. Istoty rzeczy jednak nie odkrył, a tylko sobie nagle uświadomił, że bezpowrotnie utracił młodość. Wiedza szczęścia nie daje. Tylko miłość może zapewnić zbawienie. Miłość i wiara.

W finale opery Gounoda, zatytułowanym "Apothéose", słychać dzwony mszy wielkanocnej, chóry anielskie ogłaszają zmartwychwstanie Chrystusa, a dusza Małgorzaty, wielkiej grzesznicy, wznosi się do nieba. We Wrocławiu również Faust, odmłodzony wcześniej przez Mefistofelesa, wkracza po schodach w niebiosa. Nigdy nie jest za późno na porzucenie nauki.

Beata Redo-Dobber bardzo sprawnie przeniosła do budynku Opery Wrocławskiej widowisko, które dwa lata temu zrealizowała w Hali Stulecia. Kameralna przestrzeń wzmocniła wiele wcześniejszych pomysłów inscenizacyjnych. Narzuciła też konieczność wprowadzenia nowych rozwiązań.

Ruchoma scenografia i spektakularne, agresywne projekcje w bogato zdobionym wnętrzu opery robią duże wrażenie. Inscenizacja zachowuje estetyczną spójność i klarowność narracji. Wszechstronnie utalentowana Redo-Dobber nie tylko wyreżyserowała przedstawienie, ale też - jak Robert Wilson, jeden z jej teatralnych mistrzów - sama zaprojektowała scenografię, kostiumy, ruch sceniczny i świetne multimedialne projekcje. W sztuce, jak w polityce, wielkie sukcesy odnoszą często nawiedzeni dyktatorzy .
czytaj więcej
Mirosław Kocur
teatralny.pl

"Faust" W Operze Wrocławskiej

Wrocławskiego "Fausta" wyreżyserowała, scenografię, kostiumy, ruch sceniczny i multimedia wymyśliła Beata Redo-Dobber. Świetny, porywający muzycznie materiał do spółki z teatralną widowiskowością przyniosły dobry efekt.

Dynamiczny chór, wystrzały, ogień, duże pudle, artyści przechodzący przed pierwszymi rzędami i patrzący w oczy widzom, współczesne wizualizacje i kostiumy - to wszystko złożyło się na inscenizacyjne powodzenie. A muzyka dodawała skrzydeł i porywała emocjonalnie bohaterów historii i widzów w obszary transcendentne.
czytaj więcej
Dorota Olearczyk
www.pik.wroclaw.pl

Najbliższe spektakle

Młody Duch Tańca

Kategoria:
Balet
Czas trwania:
Bilety:
30-40 zł
Szczegóły
3 września
19:00

Pchła szachrajka

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
30-50 zł
Szczegóły
17 września
11:00

Pchła szachrajka

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
30-50 zł
Szczegóły
18 września
11:00

Krakowiacy i Górale

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
160 min.
Bilety:
Szczegóły
20 września

OPEN DOOR / Wieczór młodych choreografów

Kategoria:
Balet
Czas trwania:
Bilety:
30-40 zł
Szczegóły
22 września
18:00