Aktualności
6
października
Spektakle Festiwalu Dialog-Wrocław 2025 w Operze Wrocławskiej
W październiku Opera Wrocławska będzie jednym z miejsc prezentacji spektakli w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog–Wrocław. Festiwal powstał w 2001 roku z inicjatywy Krystyny Meissner, a jego ideą od początku było spotkanie artystów Wschodu i Zachodu, konfrontacja różnych języków teatralnych, estetyk i tematów poruszających współczesnego widza. Dialog–Wrocław od ponad dwóch dekad pozostaje przestrzenią wymiany myśli i artystycznych poszukiwań, w której teatr staje się nie tylko formą sztuki, lecz także miejscem refleksji nad kondycją człowieka i światem, w którym żyjemy. Tegoroczna edycja festiwalu – pod kierownictwem prof. Mirosława Kocura – łączy sztukę i naukę, otwierając nowe perspektywy interpretacyjne i ukazując przenikanie się współczesnych form ekspresji artystycznej. W ramach Festiwalu Dialog w Operze Wrocławskiej odbędą się cztery spektakle – dwa tytuły prezentowane po dwa razy: 16 & 17 – TAO Dance Theater Choreografia: Tao Ye12 października (niedziela), godz. 18:00 13 października (poniedziałek), godz. 18:00
Wybitny chiński teatr tańca TAO Dance Theater, założony przez Tao Ye, zabiera widzów w hipnotyzującą podróż do źródeł ruchu. W prezentowanych spektaklach 16 i 17 artysta kontynuuje cykl „Numerical Series”, eksplorując relację między ciałem, dźwiękiem i przestrzenią. „Uważność wobec ciała to jedna z najważniejszych praktyk w życiu człowieka” – mówi Tao Ye. Jego choreografie zachęcają do medytacyjnego oglądu ruchu, doświadczania energii i rytmu ciała w ich najczystszej formie. Spektakl 16 inspirowany jest ruchem fal i gier liniowych, tworząc wielowarstwową strukturę ruchu, podczas gdy 17 rozwija eksperymenty kinestetyczne i dźwiękowe, stając się grą między ciałem a dźwiękiem – pełną humoru, napięcia i zaskakującej harmonii.
TOTEM – pustka i wysokość Sankai Juku – Ushio Amagatsu
17 października (piątek), godz. 18:30
18 października (sobota), godz. 16:00
Ostatnie dzieło legendarnego mistrza butoh, Ushio Amagatsu, założyciela zespołu Sankai Juku, to poetycki, medytacyjny rytuał o relacji człowieka z naturą i kosmosem. Scena zdominowana przez tytułowy totem staje się przestrzenią kontemplacji, w której powolny, precyzyjny ruch tancerzy nabiera wymiaru duchowego. Minimalizm formy, cisza i światło budują niezwykłe napięcie między pustką a transcendencją. „Totem – pustka i wysokość” to spektakl, który przez wielu krytyków uznawany jest za duchowy testament Ushio Amagatsu, artysty, który przez ponad cztery dekady redefiniował taniec butoh, czyniąc z niego doświadczenie egzystencjalne i metafizyczne.


Powrót





