.4446

Madame Butterfly - Giacomo Puccini

16 stycznia 19:00
Kategoria:
Opera
Czas trwania:
180 min.
Bilety:
40-100 zł
Język:
włoski z polskimi napisami

O spektaklu

Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, wystawiana z niesłabnącym powodzeniem na największych scenach operowych świata, miała swoją prapremierę w Mediolanie, na deskach Teatro alla Scala w 1904 roku. Po wojnie Opera Wrocławska wystawiła spektakl w roku 1946 (premiera odbyła się pod kierownictwem muzycznym Stefana Syryłło, pieczę nad reżyserią objął nad nią Stanisław Drabik, a nad scenografią Witold Fedorski wraz z Jerzym Feldmanem), a następnie w 1949, 1952 oraz 1993 roku. Po latach nieobecności powróciła na wrocławską scenę w nowej odsłonie w reżyserii Giancarlo del Monaco, który na nowo opowiada historię gejszy Cio-Cio-San, bez pamięci zakochanej w oficerze amerykańskiej marynarki. Swoje uczucie, przypieczętowane przysięgą małżeńską, traktuje dojrzale, podczas gdy porucznik Pinkerton postrzega ten związek jako egzotyczny żart. Gdy musi opuścić Japonię, obiecuje Cio-Cio-San powrót. Wraca, ale na swoich warunkach. Temat uwiedzenia i porzucenia jest obecny w operze nie od dziś. Madame Butteffly wpisuje się świetnie w tę tradycję, pozostając w czołówce najpiękniejszych oper o zawiedzionej miłości.

Streszczenie libretta

Akt I
Nagasaki, w czasach współczesnych. W amerykańsko-japońskim domu na wzgórzu porucznik marynarki Stanów Zjednoczonych, Pinkerton, oczekuje na orszak ślubny swojej przyszłej żony, gejszy Cio-Cio-San. Podczas oczekiwania, pośrednik małżeństw Goro oprowadza go po domostwie, zachwalając wszelkie udogodnienia, po czym przedstawia mu służbę i Suzuki, osobistą służacą Cio-Cio-San. Na uroczystość zaślubin przybywa także amerykański konsul Sharpless, któremu Pinkerton wyjawia swą libertyńską i cyniczną naturę, a następnie wychwala atuty przyszłej żony, decydując się poślubić ją według prawa japońskiego, dzięki któremu będzie mógł porzucić ją już po upływie jednego miesiąca. W tym samym czasie nieświadoma niczego młodziutka gejsza spaceruje i cieszy się wraz z przyjaciółkami, razem z którymi pojawia się przed uroczystością, aby przedstawić przyszłemu mężowi swoich krewnych. Na krótko po zaślubinach wkracza rozzłoszczony wuj Bonzo, który przeklina Cio-Cio-San za nawrócenie się na religię chrzescijańską i odrzucienie antycznych wierzeń jej przodków. Pinkerton prędko wyprasza wszystkich gości, aby wreszcie zostać sam na sam z żoną.

Akt II
Wnętrze domu Cio-Cio-San, trzy lata później. Suzuki i gejsza dyskutują zawzięcie o Pinkertonie, który według planu miał wrócić przyszłej wiosny, a od trzech lat nie daje oznak życia. Służąca obawia się, że Amerykanin nie ma zamiaru wracać, ale Cio-Cio-San, nie wierząc że mąż mógłby jej porzucić, stanowczo kontynuuje oczekiwanie. Sharpless i Goro przybywają aby przeczytać gejszy list od Pinkertona, w którym marynarz zawiadamia o swoim ślubie z inną kobietą, Amerykanką, ale po kilku nieudanych próbach rezygnują z zamiaru. Kobieta porzucona przez męża ma w Japonii prawo wyjść ponownie za mąż, dlatego też Goro proponuje Butterfly kilku nowych kandydatów. Gejsza odrzuca wszystkich, między innymi bogatego i wpływowego księcia Yamadori, akcentując fakt, że jest już mężatką. Kiedy Sharpless ponownie decyduje się wyjawić jej prawdę, Butterfly przerywa prezentując mu syna, o którego istnieniu Pinkerton nie ma pojęcia. W oddali słychać huk armatni na znak, że amerykański statek przybił do portu w Nagasaki. Cio-Cio-San wzruszona i szczęśliwa, że jej modlitwy zostały wysłuchane, wybiega na taras wraz z Suzuki, po czym obie kobiety przybierają dom i taras kwiatami. Gejsza wkłada na siebie ślubne szaty, maluje się i przygotowuje pokój do całonocnego oczekiwania na ukochanego.

Akt III
Wnętrze domu Cio-Cio-San, następnego dnia o świcie. Butterfly, po długim i bezskutecznym oczekiwaniu, udaje się na spoczynek. Po pewnym czasie w pobliżu domu pojawiają się Pinkerton i jego amerykańska żona Kate, którzy na wieść o dziecku postanawiają odebrać go Butterfly, zabrać do Stanów Zjednoczonych i wychować zgodnie z zachodnimi tradycjami. Pinkerton odczuwa nostalgię japońskiego domu. Przybity nagłymi wyrzutami sumienia oddala się, w momencie, w którym Cio-Cio-San powraca wraz z synem. Sharpless doradza jej aby powierzyła opiekę nad dzieckiem Pinkertonowi, na co gejsza zgadza się z ciężkim sercem, po czym decyduje się odebrać sobie życie. Po odejściu Sharplessa Cio-Cio-San odsyła Suzuki, ostatni raz przytula syna, zasłania mu oczy i zabija się sztyletem ojca. Kiedy Pinkerton wraca aby prosić ją o wybaczenie, jest już za późno.

Monika Prusak

Obsada

29 listopada 2018, godz. 19:00
Cio-Cio-San -
Ilona Krzywicka*
Pinkerton -
Suzuki -
Barbara Bagińska
Sharpless -
Jacek Jaskuła
Goro -
Aleksander Zuchowicz
Książe Yamadori -
Łukasz Rosiak
Wuj Bonza -
Tomasz Rudnicki
Kate Pinkerton -
Katarzyna Haras-Kruczek
Yakusida -
Sergii Borzov
Komisarz Cesarski -
Marek Klimczak
Urzędnik Rejestrowy -
Andrzej Zborowski
Matka -
Dorota Dutkowska
Ciotka -
Katarzyna Słowińska
Kuzynka -
Ewa Wadyńska-Wąsikiewicz
- Orkiestra, Chór i Balet Opery Wrocławskiej -

* - gościnnie

Recenzje spektaklu

Madame Butterfly we Wrocławiu

Del Monaco przywiózł do Wrocławia swój sprawdzony team. Scenograf i kostiumolog William Orlandi oraz reżyser świateł Wolfgang von Zoubek umiejscowili Butterfly w świecie przejmująco smutnym, a jednocześnie niezwykle poruszającym. Akcja została przeniesiona do Japonii, do 1947 roku i rozgrywa się prawdopodobnie tuż po zrzuceniu przez Amerykanów bomby atomowej. (...) Spalone drzewo, kilka opon samochodowych, beczki z odpadami radioaktywnymi i fasada opuszczonej japońskiej fabryki dopełniają obraz nędzy i rozpaczy. Scenografia ta towarzyszy nam prawie niezmieniona przez cały wieczór, a pojęcie "fifty shades of grey" nabiera tutaj całkiem nowego znaczenia. Scena zdominowana jest przez odcienie szarości. (...) Patrząc na te obrazy, nie sposób nie zauważyć, jak bardzo aktualne jest (niestety) przesłanie Madame Butterfly w kontekście nieprzerwanego zaangażowania militarnego USA w krajach, w których warunki życia i poglądy religijne są dalekie od amerykańskich.

czytaj więcej
Stefan Mauß
Das Opernglas

Długie życie motyla

Scenograf, William Orlandi, stale współpracujący z del Monaco stworzył na scenie zapuszczony zakątek portu, miejsce, w którym króluje występek. Robi wrażenie.

czytaj więcej
Beata Maciejewska
Gazeta Wyborcza - Wrocław

Najbliższe spektakle

Koncert kameralny. Pieśni Roberta Schumanna

Kategoria:
Koncert
Czas trwania:
40 min.
Bilety:
10-20 zł
Kup bilet Szczegóły
20 października
16:00

Orfeusz i Eurydyka

Kategoria:
Opera
Czas trwania:
80 min.
Bilety:
40-100 zł
Kup bilet Szczegóły
20 października
19:00

Pchła szachrajka

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
30-100 zł
Kup bilet Szczegóły
21 października
12:00

Accademia dell'Opera

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
20 zł
Kup bilet Szczegóły
21 października
13:00

Accademia dell'Opera

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
20 zł
Kup bilet Szczegóły
21 października
14:00

Giselle

Kategoria:
Premiera
Czas trwania:
Bilety:
50-160 zł
Kup bilet Szczegóły
27 października
19:00

Accademia dell'Opera

Kategoria:
Dla dzieci
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
20 zł
Kup bilet Szczegóły
28 października
13:00

Giselle

Kategoria:
Balet
Czas trwania:
Bilety:
50-150 zł
Kup bilet Szczegóły
28 października
18:00

Giselle

Kategoria:
Balet
Czas trwania:
Bilety:
50-150 zł
Kup bilet Szczegóły
30 października
19:00

Requiem d-moll

Kategoria:
Balet
Czas trwania:
60 min.
Bilety:
40-100 zł
Kup bilet Szczegóły
2 listopada
19:00